close
متخصص ارتودنسی
سلامت - پزشكی - این خوراكی ها مانع سرما خوردگی است

امروز پنجشنبه 06 تیر 1398 ميباشد.

انجمن تفریحی





سايت مپ انجمن

سايت مپ




سلامت - پزشكی - این خوراكی ها مانع سرما خوردگی است


موضوع : پزشکی و سلامتی

سلامت - پزشكی - این خوراكی ها مانع سرما خوردگی است



مصرف پرتقال، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع كلم و دریافت زیاد و منظم ویتامینC به كاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگیكمك می‌كند.

جام جم آنلاین: فصل ، ‌فصل سرماخوردگیاست، اما این روزها خبرهایی از گسترش انواع ویروس‌های سرماخوردگیاز جمله ویروس آنفلوآنزای نوع A موسوم به آنفلوآنزای خوكی، ترس و نگرانی‌ها را بیشتر كرده است.

علاوه بر توصیه‌های عمومی درخصوص پیشگیری از ابتلا به این ویروس‌ها كه به شستن دست‌ها، استفاده از ماسك ، رعایت فاصله با فرد مبتلا، دست ندادن و مواردی مانند آن تاكید می‌كند، توصیه‌هایی نیز در مورد تغذیه برای پیشگیری و درمان انواع سرماخوردگی‌ها وجود دارد.

دكتر پریسا ترابی، رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تایید این مطلب می‌گوید: برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگیو آنفلوآنزا بهتر است سطح ایمنی بدن بالا برود كه به این منظور نحوه تهیه و مصرف مواد غذایی و انتخاب برخی از آنها می‌تواند موثر واقع شود.

او با اشاره به استفاده از غذای تازه كه خوب پخته شده باشد، ادامه می‌دهد: ترجیحا از مصرف مواد غذایی كه از تهیه‌اش مدت زمانی می‌گذرد، پرهیز شود.

به گفته او ویتامین‌های گروهA وC كه در انواع میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد و از ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان محسوب می‌شود، بسیار مفید است. در میان میوه‌ها نیز میوه‌هایی كه ترش مزه هستند مثل لیمو و كیوی سرشار از ویتامینC هستند و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگیتوصیه می‌شود.

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مصرف قرص‌های جوشان ویتامینC قبل از صرف صبحانه را برای پیشگیری و در روزهای اول سرماخوردگیموثر می‌داند و می‌گوید: افراد سرماخورده باید مایعات گرم زیاد بنوشند و همچنین از مصرف مواد غذایی كه تحریك‌پذیر هستند از جمله انواع ادویه‌های تند پرهیز كنند.

علاج واقعه

دكتر لیلا آزادبخت، متخصص تغذیه و محقق مركز تحقیقات غدد درون‌ریز دانشگاه علوم ‌پزشكی شهید بهشتی بر این باور است كه تغذیه سالم، علاج و عامل جلوگیری‌كننده از ابتلای افراد به سرماخوردگیاست.او ادامه می‌دهد: برای این كه سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه‌اش كه مبارزه علیه ویروس‌های سرماخوردگیو آنفلوانزا است، عمل كند باید مواد مغذی حیاتی را دریافت كند.

این متخصص به ایرنا می‌گوید: مصرف پرتقال، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع كلم و دریافت زیاد و منظم ویتامینC به كاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگیكمك می‌كند.

آزادبخت با بیان این كه غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوبی برای ویتامین‌های گروهB هستند، اظهار می‌كند: عدم مصرف این مواد در بدن سبب بروز عفونت‌های مكرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.به گفته او، مصرف سیر كه دارای آهن و روی است، سبب تقویت سیستم ایمنی و كاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود.

این متخصص تغذیه به افرادی كه زیاد دچار سرماخوردگیمی‌شوند، توصیه می‌كند، ماهی قباد، قزل‌آلا، ماهی‌های روغنی، دانه كدو حلوایی و روغن شاه‌دانه كه غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، مصرف كنند.

همچنین دانه كنجد و آفتابگردان منابع غنی اسیدهای چرب امگا 6 هستند و این اسیدهای چرب در مبارزه علیه عفونت‌های سرماخوردگیبه سلول‌های دستگاه تنفسی كمك می‌كنند.

وی با اشاره به این كه عفونت‌های مكرر تنفسی با كاهش ذخایر ویتامینA همراه است، خاطرنشان كرد: مصرف جگر، كره و تخم‌مرغ كه سرشار از منابع ویتامین A هستند و هویج، انبه، سیب‌زمینی، زردآلو، كدو حلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تامین‌كننده بتاكاروتن هستند كه در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند.

مصرف كنسرو، ممنوع!

آزادبخت، متخصص تغذیه در مورد این كه در زمان سرماخوردگیباید از مصرف چه غذاهایی خودداری كرد، می‌گوید: غذاهای آماده بسته‌بندی شده و كنسروها از لحاظ ویتامین‌ها و مواد معدنی فقیر هستند، بنابراین به جای مصرف این نوع غذاها بهتر است از انواع میوه و سبزیجات تازه، گوشت، ماهی، غلات، مغزها و دانه‌ها استفاده شود.

او یادآور می‌شود: استفاده از بخور برای رفع گرفتگی بینی كمك می‌كند و برای این كار 10 دقیقه سر را روی بخارات یك ظرف آب در‌حال جوشیدن بگیرید.

این متخصص توصیه می‌كند: بهتر است دستمال یا حوله‌ای را روی سر بگذارید و این عمل را 3 بار در روز تكرار كنید. همچنین می‌توان مقداری روغن منتول یا اوكالیپتوس به آب در حال تبخیر اضافه كرد تا موجب تسهیل عمل تنفس شود.

معجزه عسل

تقریبا همه ما در مورد مصرف مخلوط عسل و لیموترش به همراه یك لیوان آب جوش برای درمان بیماران مبتلا به سرماخوردگیچیزهایی شنیده‌‌ایم.

دكتر جعفر بهزاد، محقق و متخصص تغذیه در گفتگو با ایسنا می‌گوید: بیشترین موارد شكایت از سرماخوردگیمربوط به علائمی از قبیل گلودرد، بی‌تابی و بی‌قراری، گرفتگی بینی و احساس سرما است.

او ادامه می‌دهد: سعی در برطرف كردن هر كدام از این علائم، به تنهایی می‌تواند در بهبود حال بیمار بسیار موثر باشد زیرا هنوز داروی قطعی برای ریشه‌كن كردن ویروس مسبب سرماخوردگیپیدا نشده و علاوه بر این در افرادی كه مبتلا به نقص سیستم ایمنی نیستند از بین بردن ویروس لزومی ندارد.

دكتر بهزاد، تامین گرمای بدن با پوشیدن لباس كافی و گرم نگاه داشتن محیط را از جمله اقدامات ضروری در سرماخوردگیمی‌داند. مصرف یك لیوان آب جوش به همراه عسل و لیموترش، یكی از روش‌های موثر تسكین علائم سرماخوردگیاست. همچنین مداومت بر مصرف چای كمرنگ و آب میوه به دلیل بالا بردن میزان مایعات دفعی بدن موجب تنظیم دمای بدن می‌شود.
این متخصص تغذیه ضمن اشاره به تاثیر به‌سزای مصرف ماست در تقویت سیستم ایمنی بدن حین مواجهه با عوامل میكروبی اظهار می‌كند: با بهبود كاركرد سیستم ایمنی، بدن در مقابله با انواع ویروس‌های مسبب سرماخوردگی، قوی‌تر شده و سریع‌تر سلامت خود را باز می‌یابد.



بازديد : 256
نويسنده:







چهار شنبه 08 / 09 / 1391 ساعت:
مطالب تصادفي
مطالب پربازديد
بخش نظرات اين مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

اطلاعات کاربري


    عضو شويد

    نام کاربری :
    رمز عبور :

    فراموشي رمز عبور؟

آخرين مطالب انجمن

2214 180 764 215 890 2,999 44,766 178,430 1,747,032